Smegenų plastiškumas – Kineziterapija24

Judesiai kuria smegenis!

Žmogus per savo jusles gaudamas dirgiklius iš išorinio pasaulio juos pirmiausia priima per receptorius, kurie signalą siunčia į smegenis, o smegenys juos apdoroja, prisitaiko, kuo įdomesni, naujesni stimulai tuo smegenys labiau yra treniruojamos, bei vyksta smegenų įvairių zonų plastiškumas.

Ypač insulto metu žmonių smegenų dalys apmiršta ir nebeatlieka savo funkcijos, žmogui gali sutrikti supratimas, kalba, rankų ir kojų judesiai ir t.t. Norime pristatyti keletą svarbių ir naudingų patarimų kaip jūs galite padėti tiek sau, tiek žmonėms su insulto liekamaisiais reiškiniais aktyvinti smegenų veiklą ir atsinaujinimą.

1.Galvos smegenys plastiškai kinta dėl  įvairių, naujų, patrauklių bei prasmingų  vidinių ir išorinių stimulų (Bavelier et al. 2012).

2. Aerobiniai pratimai treniruoja ir širdį, ir smegenis. Aerobinis darbingumas, atliekamas kintančiomis sąlygomis, gerai koreliuoja su protiniu darbingumu.

3 Galvos smegenis ypač treniruoja tokie fiziniai pratimai, kurie suteikia žmogui „atpildo“, vidinio džiaugsmo. Ypač tokie pratimai ugdo optimizmą, pasitikėjimo ir savigarbos jausmą. Tačiau „atpildas“ geriausiai veikia, jei nėra per dažnas ir nuspėjamas – keičiant „atpildo“ formas ir laiką, galima sukurti papildomai naujų nervinių tinklų.Visi iš anksto žinomi dalykai smegenims yra mažai įdomūs (Užsiimant reabilitacija būkite kuo mažiau nuspėjami, o labiau kūrybiški)

4.Dažnai atlikite judesius reikalaujančius smulkiosios motorikos, bei tikslumo. Mezgimas, darbas su smulkiais daiktais, maistu. Apsitarnavimas pirštų pagalba.

5. Nustebimas yra labai svarbus gero mokymosi komponentas.

6. Trumpalaikė atmintis geriau susiformuoja rytmetį, o ilgalaikė – vakare (po pietų).

7. Žaidimai ypač įtakoja tas galvos smegenų dalis, kurios yra atsakingos ne tik už sprendimo priėmimą (valingą-lėtą ir intuityvų-greitą), orientavimąsi erdvėje, sumanumą, bet ir moralę, pasitikėjimą, socialinę integraciją, tarpusavio pagalbą, teigiamas ir neigimas emocijas.

8.Per dideli fiziniai krūviai sukelia stresą, kuris pablogina ne tik fizinį, bet ir protinį darbingumą bei socialinį aktyvumą. Be to, dėl tokių krūvių sutrinka savęs kontroliavimo stabilumas, gali padidėti agresyvumas ir moralės nepaisymas. Galima teigti, kad stresas „atrofuoja“ smegenis, pagreitina senatvę  ir sulėtina mokymosi  ir neuroreabilitacijos  tempus (McEwen et al. 2011)

9. Smegenys ieško ne tik saugios būsenos, bet ir naujos bei prasmingos informacijos.

10.  Nervinių tinklų kiekis greitai didėja, kai žmogus atlieka fizinius pratimus turtingoje savo vaizdais ir įdomioje aplinkoje. Tai suaktyvina neurogenezę, tiek jauniems , tiek ir senyvo amžiaus žmonėms.

Jei nebūtų judesių, nebūtų ir smegenų. Ir priešingai… Tad vertinkite kiekvieną judesį ir vis atraskite tame kažką naujo!