Patempimai – Kineziterapija24

Patempimai dažniausiai sutinkami kontaktiniame sporte, kuomet dėl  įšorinių jėgų kūnas tampa nekontroliuojamas ir smūgio, ar kritimo metu raiščiai,sausgyslės, ir raumenys turi atlaikyti dideles įtampas, dažniausiai kenčia čiurnos, kelio raiščiai, dėl netinkamo nusileido ant žemės. Futbolininkai kenčia raumenų, ypač užpakalinės dalies šlaunies raumenų patempimus,kurie neatlaiko spyrio metu esančios įtampos. Šaltuoju metu patempimų skaičius žymiai įšauga, kadangi slidi danga įtakoja griūvimus, paslydimus.

Šiame straipsnyje plačiau pakalbėsime apie patempimus, audinių savybes, bei gydymą.

Sausgyslės turi turėti pakankamai didelę reakcijos jėgą, kuri pasipriešintų raumens tempimui ir turi būti pakankamai lanksčios, kad įtemptų kaulo paviršių. Raiščiai turi būti pakankamai lankstūs, kad neribotų judesių ir pakankamai stangrūs, nepasiduodantys tempimui, kad apsaugotų sąnarius nuo hipermobilumo ir pažeidimo.

Sausgyslių ir raiščių audinys sudaryta iš ląstelių (apie 20% viso audinio tūrio) ir tarpląstelinės medžiagos (80%). 70% tarpląstelinės medžiagos sudaro vanduo ir 30% — kieta medžiaga. Pagrindinė kieta medžiaga yra kolagenas ir elastinas, kurio kiekis yra palyginti mažas. Kolagenas vidutiniškai sudaro 75% kietos medžiagos kiekio. Jo gerokai daugiau yra sausgyslėse negu raiščiuose. Galūnių sausgyslių kieta medžiaga beveik 99% sudaryta iš kolageno.

Untitled

(Pažeistas raištis)

 

1-o laipsnio sužalojimas duoda nežymius klinikinius simptomus. Jaučiamas nedidelis skausmas, bet kliniškai sąnario nestabilumo nustatyti negalima.
2-o laipsnio sužalojimas kelia didesnį skausmą, kliniškai nustatomas sąnario nestabilumas. Tai dalinis raiščio trūkimas, kai nutrūksta žymi dalis kolageno skaidulų.
3-o laipsnio sužalojimas sukelia didelį skausmą traumos metu, kuris vėliau sumažėja. Kliniškai nustatomas visiškas jungties nestabilumas, kadangi dauguma kolageno skaidulų nutrūkusios.

Pagrindiniai simptomai kuriais atpažinsite patempimą, tai yra staigus tinimas ir skausmas, bei sąnario funkcijos sutrikimas.

Sausgyslių sužalojimo mechanizmo papildomi veiksniai:
1) raumens sukeliama jėga,
2) raumens ir jo sausgyslės skerspjūvių plotų santykis.
Jei raumuo maksimaliai susitraukia, sausgyslės įtempis yra labai didelis. Įtempis dar labiau padidėja, jei įvyksta staigus ekscentrinis susitraukimas. Tokie įtempiai dažnai yra sausgyslės trūkimo priežastimi. Pvz., dvigalvio blauzdos raumens maksimalaus ekscentrinio susitraukimo metu (pvz. nušokimas ant priekinės pėdos dalies) Achilo sausgyslė gali trūkti. Nustatyta, kad sausgyslė atlaiko dvigubai didesnę jėgą už jos raumens išvystomą jėgą. Dėl šios priežasties raumenys trūksta dažniau už sausgysles.

Veiksniai, veikiantys raiščių ir sausgyslių biomechanines savybes:
Svarbiausi faktoriai yra šie:
amžius,
nėštumas,
treniruotumas,
imobilizacija,
nesteroidiniai priešuždegiminiai vaistai.

Dėl kolageno fibrilių formavimosi brendimo laikotarpiu (maždaug iki 20 metų) sausgyslės ir raiščiai tvirtėja.Po to raiščių ir sausgyslių biomechaninės savybės nusistovi. Senstant jų stiprumas ir tamprumas mažėja, kadangi mažėja kolageno skaidulų kiekis.

 

Gydymas po patempimų :

Visų pirma reikia įvertinti patempimo laipsnį, jei jaučiate kad audinys galėjo visiškai plyšti, tuomet būtina atlikti radiologinius tyrimus. Jei įtariate tik patempimą, tuomet pirmąsias dienas reikėtų laikytis RICE protokolo, tai yra Rest (Ramybė) Ice (Ledas) Compress (Kompresija, bintavimas) Elevation (Pažeistos vietos pakėlimas aukščiau širdies lygio). Jei šis konservatyvus gydymas padeda, tuomet jį reikia taikyti ir palaipsniui stiprinti aplinkinius pažeistos vietos raumenis. Jei audinys pažeistas iki to lygio kad sąnarys tampa nestabilus, tuomet bent dvi savaites reikėtų imobilizuoti ar riboti judesius teipavimu ir vėliau palaipsniui atgauti normalius judesius.

Svarbu neforsuoti įvykių ir į aktyvią veiklą grįžti pilnai atgavus sąnario funkciją, kadangi pakartoninė traumą ir atsinaujinimas gali labai ilgam laikui pažeisti audinius, kurie vėliau nebe atsistato  vienodo ilgio ir standumo, tad traumų tikimybė tik išauga.

Dėl reabilitacijos ir kitų pratimų programų sudarymo galite kreiptis info@kineziterapija24.lt